Film + Design III. – Arco lámpa

Tervezők: Achille és Pier Giacomo Castiglioni (forgalmazó: Flos)

Utcai kandeláberek inspirálták az innovatív, olasz tervező fivérek, Achille és Pier Giacomo Castiglioni 1962-ben, a Flos megrendelésére tervezett Arco állólámpáját. Ez az izgalmas megjelenésű világítótest hamar népszerűvé vált jó ízlésű gyűjtők, designkedvelők és természetesen a kifinomult, új stílust kiemelni szándékozó filmes díszlettervezők körében is. Azonban idővel olyannyira elterjedt lett a vásznon, hogy mára egyes vélemények szerint klisésnek számít. Ezzel egyetérteni már csak azért sem tudok, mert ha egy tárgy olyan tökéletes esztétikával bír és funkcionálisan hibátlan, mint az Arco, akkor nem tudják olyan gyakran használni, hogy eredeti hatásából bármennyit veszítsen, mindig helytálló marad. Az Arco állólámpa mára talán az egyik legismertebb mid-century klasszikussá vált.

Achille és Pier Giacomo Castiglioni

Első filmes debütálása az 1965-ben készült Beatles filmhez köthető. A Richard Lester rendezte Help! (The Beatles: Help!, 1965) egyik jelenetében láthatjuk egy Arco kecses ívét, Paul McCartney futurisztikus zongorája felett.

Ha már a nagy klasszikusoknál járunk, akkor kihagyhatatlan valamelyik James Bond film. Itt a Gyémántok az örökkévalóságnak (James Bond-Dimonds Are Forever, 1971) kiragadott képkockáján csíphetünk el mindjárt két Arcot is Blofeld (Charles Gray) asztala mellett.

Korábban a Barcelona szék és az Eames Lounge & Ottoman kapcsán említettem a kiváló ízléssel megtervezett Alkonyat (Twilight, 2009-2012) vámpírházának enteriőrjeit, a Vasember (Iron Man) filmek Tony Starkjának lélegzetelállító otthonát és a Tron: Az örökség (Tron: Legacy, 2010) földalatti tereit. Közös pont itt is többek közt az Arco lámpa látványos elhelyezése és a barlangbunkert kivéve a „melyik házba költöznénk be szívesebben” érzése.

Mid-century design bútorok felvonultatásában élen járnak a Men in Black filmek. Nehéz volt a cselekményre koncentrálnom a Men in Black – Sötét zsaruk 2. (Men in Black II., 2002) főnöki irodás jeleneténél, amikor ilyen nagyágyúk tűntek fel egyszerre. Bizony, az Arco mellett ott van két Swan szék Jay (Will Smith) és Kay (Tommy Lee Jones) alatt, egy Egg fotelben magyaráz Zed (Rip Torn) és az asztalon egy Robert Abbey Astro lámpa világít. Hiába, a jóból sosem elég!

A Ridley Scott rendezte, Cormac McCarthy által írt A jogász (The Counselor, 2013) című brit-amerikai bűnügyi-thrillerben Reiner (Javier Bardem) mögött tűnik fel egy Arco.

Az Alvilági játékokban (Lucky Number Slevin, 2006) pedig a Főnök (Morgan Freeman) és Slevin Kelevra (Josh Hartnett) sakkozik egy Noguchi asztalon az Arco íve alatt.

Találkozhatunk még az Arcoval egy-egy jelenet erejéig például Jacob (Ryan Gosling) lakásában az Őrült, dilis szerelemben (Crazy Stupid Love, 2011), feltűnik a Tökéletes bűnözők (Takers, 2010) és A lopás művészete (The Art of the Steal, 2013) tereiben, sőt egy villanásra láthatjuk a Transformers – Az alakváltókban (Transformers, 2007) is.

A mid-century enteriőrök rajongóinak mondhatjuk kötelező sorozat az 1960-as években játszódó Mad Men-Reklámőrültek (Mad Men, 2007-2015). A számos díjjal jutalmazott széria hitelesen kidolgozott vizuális stílusával is elnyerte a kritikusok elismerését.

Az előző két részben, a Barcelona szék és az Eames Lounge & Ottoman felbukkanásának taglalásakor már megemlítettem milyen valósághű részletességgel ábrázolt belső terekkel találkozhatunk az Archer (2009-) animációs kémvígjátékban. A Le Corbusier-féle LC kanapék és fotelek mellett a minden tekintetben hozzájuk illő Arco is megjelenik.

Klasszikusan elegáns nappalikban helyezték el az Arcot A nagy svindli (White Collar, 2009-2014) és az Ítélet (Conviction, 2016-2017) jeleneteiben.

Végül pedig egy jelenet a Modern családból (Modern Family, 2009-) és a Jessica Jones (2015-2019) sorozatból, ahol szintén felfedezhetjük a háttérben a Castiglioni fivérek legszebb lámpáját.

Scroll to top